Tots els dies, de dimarts a divendres, grups de 50 infants participen en aquesta activitat educativa que promou el consum de peix i marisc.

El Centre Interactiu del Peix de Mercabarna estrena ''Creix amb el Peix''

4.000 nens i nenes catalans descobriran els beneficis de menjar peix durant el curs 2010-2011.

19/10/2010. Prop d’una cinquantena de nens i nenes de primària participen diàriament, de dimarts a divendres, en l’activitat educativa Creix amb el Peix que s’estrena aquest curs, coincidint amb la posta en marxa del Centre Interactiu del Peix (CIP). El programa consisteix en una visita comentada per monitors especialitzats al CIP de Mercabarna i un dinar-tasteig saludable a base de productes del mar al Mercat Central del Peix. Aquesta iniciativa està impulsada pel Gremi de Majoristes de Peix de Barcelona i Província, conjuntament amb Mercabarna, i té la voluntat de promoure els bons hàbits alimentaris i els beneficis del consum regular de peix en el creixement dels infants.

El president del Gremi de Majoristes de Peix de Mercabarna, Leandre Serra, qualifica “d’èxit” l’acollida amb que ha estat rebut el programa educatiu Creix amb el peix, estrenat aquest mes d’octubre. Durant el curs 2010-2011 és previst que més de 4.000 escolars de tot Catalunya participin en aquesta proposta educativa. Per a Serra, dels primers dies de la iniciativa destaca “com els infants gaudeixen del dinar saludable a base de peix. Els encanten els seitons i les maires”explica.

Creix amb el Peix és un programa educatiu pensat per als nens i les nenes de Cicle Mitjà i Superior de Primària que completa la visita al Centre Interactiu del Peix , CIP, un espai museogràfic únic a tota Espanya inaugurat el passat mes de juny al Mercat Central del Peix de Mercabarna. El CIP està especialitzat en els productes pesquers i presenta el recorregut que segueixen peix i marisc des que es pesquen fins que arriben a taula. De manera complementària, Creix amb el Peix es prolonga fins a l’aula i al Mercat Central del Peix de Mercabarna on els infants participen en la visita de diferents instal•lacions i un dinar saludable a base de peix.

Aquesta activitat acosta als infants al món del peix des d’una perspectiva actual i interdisciplinària, des de la biologia i l’ecologia fins a la cuina i el paladar. L’objectiu principal que es persegueix és afavorir uns hàbits alimentaris saludables, amb la presencia suficient de peix a la dieta, d’acord amb les recomanacions de la Dieta Mediterrània. En aquest sentit, el president del Gremi de Majoristes de Peix de Mercabarna, Leandre Serra, explica que “l’experiència del programa “ 5 al dia” impulsat per l’Associació d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses (AGEM) ens ha estat molt útil per definir el nostre projecte”.

M’agrada el peix!

La visita prevista amb Creix amb el Peix s’inicia a les 10 del matí i acaba sobre les tres de la tarda. Comença amb la visita als diferents àmbits del Centre Interactiu del Peix. Aquí els infants descobreixen el camí que segueix el peix fins que arribar al plat, mostrant els moments on intervé la mà de l’home per a la comercialització i preparació per a la venda.

També es treballen les nocions bàsiques per seguir una dieta saludable amb suficient consum de peix. Els infants es familiaritzen amb la piràmide dels aliments amb enginyoses i divertides propostes interactives. La segona part de l’activitat es desenvolupa al Mercat Central del Peix de Mercabarna i es completa amb la visita a instal.lacions on es treballa amb els productes pesquers, com depuradores de bivalves com musclos i ostres, i sales de manipulació.

“M’agrada el Peix” és la tercera part de l’activitat que compta amb un dinar tradicional i saludable a base de peix. Aquest simpàtic i saborós àpat a base de peix ben fresc se celebra en un dels establiments del Mercat Central que es reserva exclusivament per als grups escolars.

Centre Interactiu del Peix, un espai de referència

El passat 14 de juny s’inaugurava el Centre Interactiu del Peix, el primer projecte a Catalunya i tot l’Estat especialitzat en el peix comercial amb una vocació educativa i divulgativa. El CIP es presenta al visitant com un espai museogràfic atractiu i modern, on, a través de la potenciació dels sentits i de diferents jocs, s’experimenta amb el món del peix i es recorren diferents escenaris que integren la cadena de comercialització.

El Centre Interactiu del Peix és una iniciativa impulsada pel Gremi de Majoristes de Peix de Barcelona i Província (GMP), amb la col•laboració de Mercabarna. L’originalitat i la qualitat del projecte també ha engrescat a moltes entitats públiques i privades que hi col.laboren. Així doncs, les administracions públiques que participen en el CIP i Creix amb el Peix són el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya, el Fons Europeo de Pesca, el Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, FROM i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona.

Pel que fa a les entitats privades, s’han implicat en aquest projecte: la Asociación Nacional de Mayoristas de Pescado en Mercas, la Asociación de Productores Mejilloneros Cabo Cruz, la Cambra de Comerç de Barcelona, el Consejo de Productos del Mar de Noruega, la Fundación Dieta Mediterránea, el Gremi de Peixaters de Catalunya, l’Obra Social “La Caixa” i Supermercats Bon Preu.

El principal objectiu del CIP és promoure un major coneixement dels productes de la pesca i allò que afecta a aquest món entre el públic jove, sobretot, els infants de Primària. Alhora, vol incidir en el canvi d’hàbits de consum i compra de les seves famílies per a que incorporin el peix a les seves dietes, a través de la campanya 'Creix amb el Peix'.