Mercabarna acull el primer Centre Interactiu del Peix, el CIP, un projecte innovador per descobrir el món del peix i el marisc

Un espai museogràfic impulsat pel Gremi de Majoristes de Peix de Barcelona i Província, amb la col.laboració de Mercabarna.

El CIP servirà de referència per a la creació de la xarxa de Centres Interactius del Peix a diferents ciutats espanyoles.

14/06/2010. Avui dilluns, 14 de juny, s’ha inaugurat a Mercabarna el Centre Interactiu del Peix, en un acte que ha aplegat uns 200 professionals del sector del peix de tot Espanya. L’acte ha estat inaugurat pel conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Llena, i ha comptat amb la presència del primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i president de Mercabarna, Jordi William Carnes; el president del Gremi de Majoristes de Peix de Barcelona i Província, Leandre Serra; i la secretària general del FROM, Isabel Hernández.

En el decurs de l’acte, Llena ha felicitat els empresaris del Mercat Central del Peix i la direcció de Mercabarna, tot dient: "Aquesta és una gran aposta de futur per aconseguir que els nostres joves duguin una dieta sana i equilibrada, en la qual el peix no pot faltar".

Per la seva banda, el president de Mercabarna ha apuntat que "el CIP és un bon exemple d’una fórmula que funciona, i més en aquests moments de crisi: la unió d’esforços públics i privats per tirar endavant bones iniciatives com aquesta".

El Centre Interactiu del Peix, CIP, és el primer espai museogràfic a Espanya especialitzat en el peix comercial amb una vocació educativa i divulgativa. Es tracta d’un projecte innovador, singular i rigorós que mostra el procés que segueixen el peix i el marisc, des que es pesquen al mar fins que arriben a la taula de les llars i restaurants. El procés, però, s’atura en cadascun dels moments en què la mà de l’home intervé en la preparació per a la venda i la comercialització del peix. Això fa que aquest espai resulti especialment interessant. El circuit clou amb els beneficis que aporta a la salut menjar peix a totes les edats. Amb aquest projecte es vol promoure el consum de peix en les famílies catalanes, a través de l’educació dels nens i les nenes. Segons explica el president del Gremi de Majoristes del Peix de Barcelona, "el CIP és una eina per apropar el peix als nens. A partir del mes de setembre, les escoles d’arreu de Catalunya començaran a visitar-lo. Cada any, més de 6.000 nens tindran l’oportunitat de descobrir el món del peix a través del CIP".

El principal objectiu del CIP és promoure un major coneixement dels productes de la pesca i allò que afecta a aquest món entre el públic jove, sobretot, els infants de Primària. Alhora, vol incidir en el canvi d’hàbits de consum i compra de les seves famílies perquè incorporin el peix a les seves dietes, a través de la campanya ‘Creix amb el Peix’.

El CIP pretén ser el centre de referència dels productes de la pesca a Catalunya. La seva temàtica i producció innovadora fa que la visita al CIP resulti d’interès per a molts col.lectius, com associacions de consumidors, grups de gent gran, estudiants de batxillerat, universitats, turistes, entre d’altres.

El CIP està ubicat al propi Mercat Central del Peix de Mercabarna, en un espai diàfan de 220 m2 propietat de Mercabarna, i cedit per aquesta entitat per a dur a terme aquest equipament.

Un equipament capdavanter

El CIP de Mercabarna servirà de model per a la futura Xarxa de Centres Interactius del Peix que es crearà a les principals ciutats espanyoles, en els seus mercats centrals, impulsada per la Asociación Nacional de Mayoristas de Pescado en Mercas (ANMAPE). Aquest fet posa de manifest com aquest nou equipament és una iniciativa capdavantera a Espanya en la promoció dels productes de la pesca i els beneficis del consum de peix per a la salut.

El Centre Interactiu del Peix es concreta en un espai modern on sons, olors, textures, sabors, experiències tàctils, i sorprenents recursos tècnics i museogràfics es combinen, seguint un guió ben dibuixat que comença amb les arts de la pesca i finalitza al plat.

Tots els sentits participen en aquesta passejada que descobreix als visitants –grans i petits- les varietats de peix i marisc, les seves procedències d’arreu del món i l’aqüicultura. El CIP mostra la llotja, el Mercat Central del Peix de Mercabarna, els mercats municipals, les peixateries i els supermercats; presenta tots els professionals que hi intervenen –pescadors, majoristes, veterinaris, peixaters…-. I evidencia de manera clara i engrescadora per què és necessari menjar peix i per què és un dels aliments destacats de la piràmide alimentària.

El CIP sorprèn pels nombrosos i interessants recursos i objectes propis d’aquest món. Jocs interactius, miralls espies, peixeres amb diferents ecosistemes marins, objectes de les arts de la pesca i la aqüicultura, i la recreació d’espais tan característics com la parada de peix d’un mercat o peixateria en són alguns exemples.

Inversió pública i privada

El Centre Interactiu del Peix, amb una inversió de 600.000 euros, és una iniciativa impulsada pel Gremi de Majoristes de Peix de Barcelona i Província (GMP), amb la col•laboració de Mercabarna. L’originalitat i la qualitat del projecte també ha engrescat a moltes entitats públiques i privades que hi col•laboren. Així doncs, les administracions públiques que participen en el CIP són el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya, el Fons Europeo de Pesca, el Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, FROM i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona.

Pel que fa a les entitats privades, s’han implicat en aquest projecte: la Asociación Nacional de Mayoristas de Pescado en Mercas, la Asociación de Productores Mejilloneros Cabo Cruz, la Cambra de Comerç de Barcelona, el Consejo de Productos del Mar de Noruega, la Fundación Dieta Mediterránea, el Gremi de Peixaters de Catalunya, l’Obra Social “La Caixa”, Supermercats Bon Preu i Supermercats Sorli Discau.