El Gremi de Majoristes del Mercat del Peix de Mercabarna promou bons hàbits alimentaris entre els infants amb peix suficient a la dieta, des del 2010

El Centre Interactiu del Peix (CIP) rep la visita de 45.000 alumnes en vuit temporades

El curs 2017-2018 es tancava amb la participació de quasi 6.000 nens i nenes de 110 centres educatius. L’efecte del programa "Creix amb el Peix” arriba també a les famílies que incrementen el consum de peix en un 22% després de fer l’activitat

30/07/2018.

Barcelona, juliol 2018.- El Centre Interactiu del Peix (CIP) de Mercabarna ha tancat la seva vuitena edició de visites escolars, corresponent al curs 2017 – 18, amb la participació de 5.757 alumnes de 110 centres educatius catalans. La visita s’inscriu en l’activitat educativa “Creix amb el Peix”, que impulsa el Gremi de Majoristes del Mercat del Peix  amb la col·laboració de Mercabarna i que promou el bons hàbits alimentaris amb una presència regular de peix a la dieta. En vuit anys, han participat en “Creix amb el Peix” un total de 45.000 alumnes. Un dels moments més divertits i saborosos de la jornada és el dinar saludable a base peix fresc que el alumnes celebren al mateix Mercat Central del Peix de Mercabarna.

El Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix (GMP), amb la col·laboració de Mercabarna, posava en marxa l’any 2010 un projecte únic a Catalunya i també a Espanya, un espai museogràfic dedicat als productes pesquers amb vocació divulgativa. El centre mostra de manera innovadora el recorregut que fa el producte des de la seva captura fins que aquest arriba a les taules de llars i restaurants. Paral·lelament al Centre Interactiu del Peix, des del GMP s’impulsava el programa educatiu “Creix amb el Peix”, dissenyat per un equip professional format en Biologia, Ciències Ambientals i Pedagogia.
En aquests 8 cursos, han participat a la iniciativa un total de 45.000 nens i nenes d’entre 8 i 11 anys. “Creix amb el Peix” va tancar el curs 2017-2018 amb 5.757 alumnes, procedents de 110 centres educatius catalans. Durant aquest curs s’han celebrat 237 sessions de l’activitat amb els seus tallers d’alimentació corresponents. Per al curs, 2018-19 ja s’ha reservat el 60 % de les places.
Els infants “propaguen” els bons hàbits a l’entorn familiar
Segons les enquestes que emplenen les famílies ( en total 45.000 unitats familiars) dels nens i les nenes que participen a la visita, l’impacte de Creix amb el Peix” també arriba a casa i modifica els hàbits de l’entorn familiar. Segons es desprèn de les respostes, el consum de peix s’incrementa a les llars en un 22% després que els alumnes facin la visita. “Els infants esdevenen prescriptors a les seves llars. Són un extraordinari altaveu a l’entorn familiar d’aquells coneixements que adquireixen durant l’experiència, com varietats de peix i tot allò que els crida l’atenció ja que l’activitat és molt participativa – toquen, tasten, oloren, descobreixen ..- hi intervenen tots els sentits per generar una empremta de memòria duradora en les nenes i els nens”, expliquen els responsables de la iniciativa del Gremi de Majoristes del Mercat del Peix (GMP). D’altra banda, el 29% de les famílies afirmen que, després d’haver realitzat l’activitat, els seus fills i filles han mostrat un canvi positiu envers el consum de peix i marisc. Entre els canvis que experimenten destaquen que volen menjar peix més sovint, el desig de tastar noves espècies i el reconeixement de diferents tipus de peix que abans no coneixien, entre altres.
Escenaris i dinar saludable
L’activitat educativa té lloc a tres escenaris diferents a l’entorn del Mercat Central del Peix de Mercabarna. S’inicia amb la visita al Centre Interactiu del Peix. Continua amb l’estada a una empresa de manipulació de peix i acaba amb un dinar saludable.
Tot i que el gruix dels visitants del CIP són els grups escolars, en aquests anys també s’ha obert el centre a famílies i col·lectius específics com estudiants universitaris, escoles de restauració i hostaleria, grups de gent gran i professionals del sector, entre d’altres. Des de la seva obertura més de 60.000 persones han passat pel CIP.
Una iniciativa premiada
El Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix ha esta guardonat en dues ocasions per aquestes iniciatives. El mes de maig de 2014, el GMP rebia el Guardó de la Pesca Catalana 2014 en reconeixement a la tasca en favor del sector pesquer català que fa el Centre Interactiu del Peix (CIP). D’altra banda, el GMP era mereixedor l’any 2013 del “Premi a la Millor Iniciativa Comercial”, en la categoria “Iniciativa Sectorial” pel programa educatiu “Creix amb el Peix”.
Patrocinadors i col·laboradors
Els patrocinadors i col·laboradors fan possible en bona part el manteniment i millora del CIP i el desenvolupament de l’activitat educativa “Creix amb el Peix”. Els patrocinadors i col·laboradors del CIP són, a més a més de Mercabarna, el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient del Govern d’Espanya, la Generalitat de Catalunya, el Fons Europeu de la Pesca, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, la Diputació de Barcelona, la Asociación Productores Mejilloneros Cabo Cruz, Bon Preu-ESclat, la Fundació Dieta Mediterrània, Gremi de Peixaters de Catalunya, el Banc de Sabadell, Sea Food From Norway, Frimercat, Torné y Cia, Orange, Transports Kartin SL., i Geseme.